Zespół Szkół im. Marii Curie Skłodowskiej w Kętrzynie

11-400 Kętrzyn, ul. Wojska Polskiego 12 | tel.: (+48) 89 751 29 83 | NIP: 7420000140 | e-mail: sekretariat@zs.ketrzyn.pl

Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga

Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga

Już wkrótce w naszej szkole rozpocznie się proces rekrutacji do przedsięwzięcia pt. „Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000240388.

W ramach projektu 25 uczniów liceum będzie miało okazję wziąć udział w 2-tygodniowej mobilności  w Grecji organizowanej we współpracy ze szkołą General Lyceum of Litochoro.

Udział w projekcie jest bezpłatny i nie wiąże się z żadnymi opłatami ze strony uczestnika projektu. 

Cele projektu:

  • Wzmocnienie kompetencji kluczowych i wiedzy 25 uczniów i kompetencji zawodowych 5 nauczycieli
  • Wzmocnienie motywacji uczniów i integracja społeczności uczniowskiej
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych osób z mniejszymi szansami 
  • Wzmacnianie prestiżu Szkoły jako partnera otwartego na współpracę międzynarodową

Obszary tematyczne projektu:

  • Cyfrowe treści i praktyki pedagogiczne
  • Umiejętności i kompetencje cyfrowe
  • Nauczanie i uczenie się języków obcych

Działania w ramach projektu:

  • Grupowa mobilność uczniów (25 uczniów i 3 opiekunów)
  • Kursy i szkolenia dla nauczycieli (5 nauczycieli)

Planowane rezultaty projektu: 

  • Rozwój kluczowych kompetencji, szczególnie językowych i cyfrowych
  • Pogłębienie wiedzy z zakresu geografii, historii, społeczeństwa, informatyki i lokalnego potencjału regionu
  • Doskonalenie pracy w międzynarodowych zespołach
  • Wymiana doświadczeń między uczniami i nauczycielami, rozwój kompetencji zawodowych, społecznych i osobistych
  • Integracja z rówieśnikami i kadrą pedagogiczną
  • Wzrost poczucia własnej wartości uczestników
  • Zmniejszanie barier edukacyjnych dla uczniów z mniejszymi szansami
  • Wzrost motywacji i lepsze przygotowanie do wejścia na rynek pracy

Grupa docelowa projektu:

  • Osoby znajdujące się w niekorzystnej sytuacji, czyli osoby o tzw. mniejszych szansach.

Za uczestników znajdujących się w niekorzystnej sytuacji mogą zostać uznane osoby, w przypadku których dostęp do uczestnictwa w programie jest utrudniony bądź ograniczony z następujących powodów:

  • Niepełnosprawność – obniżona sprawność fizyczna, umysłowa, intelektualna lub sensoryczna, która w interakcji z różnymi barierami może ograniczać pełne i efektywne uczestnictwo w życiu społecznym na równych zasadach z innymi obywatelami.
  • Trudności edukacyjne, w tym mniejsza dostępność oraz struktura oferty edukacyjnej i szkoleń oraz problemy edukacyjne powodujące osiąganie słabych wyników w nauczaniu, a tym samym słabsze przygotowanie do życia zawodowego i społecznego, prowadzące do przedwczesnego kończenia nauki (w przypadku grupy uczniów).
  • Przeszkody natury ekonomicznej: za uczestników z mniejszymi szansami uznajemy osoby doświadczające problemów finansowych, osoby znajdujące się w niepewnej sytuacji ekonomicznej lub ubóstwie.
  • Różnice kulturowe wpływające na zmniejszenie szans w szczególności osób pochodzących ze środowisk migracyjnych lub uchodźczych: imigranci lub uchodźcy bądź ich potomkowie, osoby należące do mniejszości narodowych lub etnicznych, osoby mające trudności z adaptacją językową lub integracją kulturową bądź religijną. Takie różnice mogą stanowić istotne bariery w ogólnym uczeniu się, zwłaszcza dla osób ze środowisk migracyjnych lub uchodźczych, w szczególności nowo przybyłych migrantów, osób należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, ale również użytkowników języka migowego. Zetknięcie się z językami obcymi i różnicami kulturowymi podczas uczestnictwa w życiu społecznym może być czynnikiem utrudniającym i w przypadku osób o mniejszych szansach uniemożliwiającym pełne uczestnictwo, stwarzając ryzyko wykluczenia.
  • Problemy zdrowotne: osoby z przewlekłymi problemami zdrowotnymi, poważnymi chorobami lub zaburzeniami psychicznymi lub wszelkimi innymi sytuacjami związanymi ze zdrowiem fizycznym lub psychicznym, które utrudniają lub uniemożliwiają uczestnictwo w życiu społecznym.
  • Przeszkody społeczne związane z dyskryminacją: ze względu na płeć, wiek, pochodzenie etniczne, religie, przekonania, orientację seksualną lub niepełnosprawność, osoby o ograniczonych umiejętnościach społecznych, osoby znajdujące się w nieustabilizowanej sytuacji życiowej, m.in. młodzi rodzice lub osoby samotnie wychowujące dzieci, sieroty,  osoby znajdujące się w grupie ryzyka osób narażonych na wypalenie zawodowe.
  • Przeszkody natury geograficznej, tj. zamieszkanie na obszarach defaworyzowanych wg stopnia urbanizacji Degurba 2 i 3,  tzn. na terenach z mniejszymi możliwościami edukacyjnymi, rozwojowymi, transportowymi, z niską aktywnością obywateli, mniej rozwiniętych gospodarczo lub z mniejszym dostępem do instytucji kultury, osoby z obszarów oddalonych lub wiejskich, osoby z „problematycznych” stref miejskich, osoby z obszarów o słabiej rozwiniętej sieci usług (ograniczony transport publiczny, słaba infrastruktura).

W ramach realizacji projektów dofinansowanych w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 w projekcie „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” każdy uczestnik może wziąć udział maksymalnie w jednej zagranicznej mobilności. 

Planowa data grupowej mobilności uczniów: 27.04-10.05.2025 r.

ZS Kętrzyn_FERS SCH_FE plakat A3 FE dla Rozwoju Społecznego (1)

Projekt pt. „Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000240388 jest realizowany na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 

Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga
Przewiń na górę