
Już wkrótce w naszej szkole rozpocznie się proces rekrutacji do przedsięwzięcia pt. „Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000240388.
W ramach projektu 25 uczniów liceum będzie miało okazję wziąć udział w 2-tygodniowej mobilności w Grecji organizowanej we współpracy ze szkołą General Lyceum of Litochoro.
Udział w projekcie jest bezpłatny i nie wiąże się z żadnymi opłatami ze strony uczestnika projektu.
Cele projektu:
- Wzmocnienie kompetencji kluczowych i wiedzy 25 uczniów i kompetencji zawodowych 5 nauczycieli
- Wzmocnienie motywacji uczniów i integracja społeczności uczniowskiej
- Wyrównywanie szans edukacyjnych osób z mniejszymi szansami
- Wzmacnianie prestiżu Szkoły jako partnera otwartego na współpracę międzynarodową
Obszary tematyczne projektu:
- Cyfrowe treści i praktyki pedagogiczne
- Umiejętności i kompetencje cyfrowe
- Nauczanie i uczenie się języków obcych
Działania w ramach projektu:
- Grupowa mobilność uczniów (25 uczniów i 3 opiekunów)
- Kursy i szkolenia dla nauczycieli (5 nauczycieli)
Planowane rezultaty projektu:
- Rozwój kluczowych kompetencji, szczególnie językowych i cyfrowych
- Pogłębienie wiedzy z zakresu geografii, historii, społeczeństwa, informatyki i lokalnego potencjału regionu
- Doskonalenie pracy w międzynarodowych zespołach
- Wymiana doświadczeń między uczniami i nauczycielami, rozwój kompetencji zawodowych, społecznych i osobistych
- Integracja z rówieśnikami i kadrą pedagogiczną
- Wzrost poczucia własnej wartości uczestników
- Zmniejszanie barier edukacyjnych dla uczniów z mniejszymi szansami
- Wzrost motywacji i lepsze przygotowanie do wejścia na rynek pracy
Grupa docelowa projektu:
- Osoby znajdujące się w niekorzystnej sytuacji, czyli osoby o tzw. mniejszych szansach.
Za uczestników znajdujących się w niekorzystnej sytuacji mogą zostać uznane osoby, w przypadku których dostęp do uczestnictwa w programie jest utrudniony bądź ograniczony z następujących powodów:
- Niepełnosprawność – obniżona sprawność fizyczna, umysłowa, intelektualna lub sensoryczna, która w interakcji z różnymi barierami może ograniczać pełne i efektywne uczestnictwo w życiu społecznym na równych zasadach z innymi obywatelami.
- Trudności edukacyjne, w tym mniejsza dostępność oraz struktura oferty edukacyjnej i szkoleń oraz problemy edukacyjne powodujące osiąganie słabych wyników w nauczaniu, a tym samym słabsze przygotowanie do życia zawodowego i społecznego, prowadzące do przedwczesnego kończenia nauki (w przypadku grupy uczniów).
- Przeszkody natury ekonomicznej: za uczestników z mniejszymi szansami uznajemy osoby doświadczające problemów finansowych, osoby znajdujące się w niepewnej sytuacji ekonomicznej lub ubóstwie.
- Różnice kulturowe wpływające na zmniejszenie szans w szczególności osób pochodzących ze środowisk migracyjnych lub uchodźczych: imigranci lub uchodźcy bądź ich potomkowie, osoby należące do mniejszości narodowych lub etnicznych, osoby mające trudności z adaptacją językową lub integracją kulturową bądź religijną. Takie różnice mogą stanowić istotne bariery w ogólnym uczeniu się, zwłaszcza dla osób ze środowisk migracyjnych lub uchodźczych, w szczególności nowo przybyłych migrantów, osób należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, ale również użytkowników języka migowego. Zetknięcie się z językami obcymi i różnicami kulturowymi podczas uczestnictwa w życiu społecznym może być czynnikiem utrudniającym i w przypadku osób o mniejszych szansach uniemożliwiającym pełne uczestnictwo, stwarzając ryzyko wykluczenia.
- Problemy zdrowotne: osoby z przewlekłymi problemami zdrowotnymi, poważnymi chorobami lub zaburzeniami psychicznymi lub wszelkimi innymi sytuacjami związanymi ze zdrowiem fizycznym lub psychicznym, które utrudniają lub uniemożliwiają uczestnictwo w życiu społecznym.
- Przeszkody społeczne związane z dyskryminacją: ze względu na płeć, wiek, pochodzenie etniczne, religie, przekonania, orientację seksualną lub niepełnosprawność, osoby o ograniczonych umiejętnościach społecznych, osoby znajdujące się w nieustabilizowanej sytuacji życiowej, m.in. młodzi rodzice lub osoby samotnie wychowujące dzieci, sieroty, osoby znajdujące się w grupie ryzyka osób narażonych na wypalenie zawodowe.
- Przeszkody natury geograficznej, tj. zamieszkanie na obszarach defaworyzowanych wg stopnia urbanizacji Degurba 2 i 3, tzn. na terenach z mniejszymi możliwościami edukacyjnymi, rozwojowymi, transportowymi, z niską aktywnością obywateli, mniej rozwiniętych gospodarczo lub z mniejszym dostępem do instytucji kultury, osoby z obszarów oddalonych lub wiejskich, osoby z „problematycznych” stref miejskich, osoby z obszarów o słabiej rozwiniętej sieci usług (ograniczony transport publiczny, słaba infrastruktura).
W ramach realizacji projektów dofinansowanych w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 w projekcie „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” każdy uczestnik może wziąć udział maksymalnie w jednej zagranicznej mobilności.
Planowa data grupowej mobilności uczniów: 27.04-10.05.2025 r.

Projekt pt. „Różnorodność siłą zjednoczonej Europy – edycja druga” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000240388 jest realizowany na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027